lørdag 2. november 2013

Armstrikk etter Lindametoden, og norsk strikkerekord

Så på Linda Åsan da hun viste armstikk på Nasjonal Strikekveld på fredagsTV.
Det så så spennende ut at jeg måtte prøve.
Her er nok garntypen viktig. Det bør være tykt, fluffy garn.
Jeg strikka en hals og det tok vel ikke mer en 15-20 minutter. Jeg har prøvd med tykk Leshoto mohair og et tykt ullgarn sammen.
Linda tipser om dobbel Polaris om en skal bruke norskt garn, elles finnes det nok utenlandske garntyper som er spesielt beregna på denne strikkemetoden. 

Linda hadde på seg en lekker lilla vest som var stilig.

Ble sittende oppe til kl fem i natt for å se om en gjeng damer greidde å slå en strikkerekord, men da de ikke greidde verdensrekorden stupte jeg i seng.

Rolf Gravdal klipte sauen Guri på ca 5 minutter med gammeldags sauesaks. 
6 damer med rokk og pinner spant den ukarda ulla og strikka etter bestemt antall masker så raskt de kunne.


Garenet de strikker av er utrolig blankt, og de skryter av at det er godt å strikke av. De er alle garve spinnere som spinner av ukarda garn!

Fikk med meg at dette egentlig starta i Storbritannina i 1911 med et veddemål da en gjeng klipte en sau, strikka en jakke på 13 timer, spiste sauen og drakk dugelig med øl.

I 1992 tok de opp ideen i Skottland. De starta veddemål og pengene gikk til kreftforskning.
Senere ble det tradisjon i flere deler av verden. I Australia var det 9 lag i 1995, og flere har prøvd seg senere.
Verdensrekorden "våre damer"  prøvde å slå ble satt i Ausralia i 2004 av et lag fra Shetland.
Den var på 4 timer, 51 min.




Det var stor jubel med sjampanje og marsipankake da 

 norsk rekord på  

8.35.23 

ble satt.


  Kaka hadde bilde av Guri som starta hele showet sammen med saueklipperen Rolf Gravdal som står sammen med Birk.

Islandske Birk var en av de som overvåket seansen for å se at den gikk riktig for seg.
Han fikk prøve genseren  og  godkjendte rekordforsøket.

(Har sjekka det: sjampanje er lov å skrive på norsk)




1 kommentar:

  1. Så morsomt! Kan jeg lenke til bloggen din på facebook-sida mi? Garnet jeg bruker er supertykt, strikkefasthet 5-8 masker pr 10 cm. Men har strikket en del med mange tråder sammen også, det kan også funke bra hvis man strammer godt. Det kan kjennes ut som du aldri kommer til å få det av armen igjen når du drar til skikkelig, men det går faktisk helt fint.

    SvarSlett