lørdag 24. januar 2015

To nye renninger er klare

Det ble ei kort renning i går og ei enda kortere  i dag, så nå blir det noe nytt å bryne seg på.

Den fargerike renninga skal bli kluter i enkel vaffelvev.
Jeg har lyst til å utforske vaffelveven og starter med kluter.
Hvis det går etter planen kan det bli ei lekker badekåpe i vaffelvev en gang!

Den lyse renninga er i bomull 12/4.
Det skal bli første del av en teknikk jeg ikke vet navnet på, men som jeg vet ble vevd av restegarn og efsinger.
Jeg har ei slik matte og har lyst til å prøve å kopiere den lenge. Var usikker på hvor stort parti tomme tinner.

Nå vet jeg det:
Teknikken til første delen sto i Vävmagasinet nr 4-2014. Da var det julelenker som var i fokus.

Jeg bruker samme typen renning med 8 tråder i tinn og 12 tomme  mellom hver tinn med garn.


Innslaget skal være med flerlagt garn, som da blir bundet i partier med løst garn imellom.
Når veven er ferdig blir det klipt opp midt i det løse partiet og en får en haug med "frynsenøster".

Det blir omtrent som å veve med jarekanter, men dette bør bli finere.

Vent å se!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar