tirsdag 13. januar 2015

Knytte sammen renning foran skeia.




Jeg har laga ny renning som skal knyttes fast til den gamle -  foran skeia.


Jeg starter med å teipe fast  bukta på renningsresten bak på vevstolen.

Det gjør jeg for at trådene skal holde seg på plass når jeg begynner knyttinga.






Foran skeia henger passe lange tråder til knuter.





Så legger jeg den nye renninga på bordet og legger skillepinner i skillet. I bukta er det knytta en stram tråd - der jeg skal klippe opp når renninga kommer på veven.





Jeg legger renninga i ei korg eller i en pose og tar den med til veven.


Så legges den nye renninga på plass i veven med skillepinnene godt bundet fast til brystbommen.


Da klipper jeg  opp i enden foran skillet der jeg har knytta en tråd godt fast.


 

Jeg tar tråd for tråd fra skeia og knytter sammen med den oppklipte nye renninga.


Her er det viktig å være nøye så alle trådene blir med !!


I dag oppdaga jeg at noen av trådene midt i veven hadde glidd ut av skeia og hang ned mellom hovler og skeia.


Da blir det litt av en jobb for å få orden på sakene etter at hele renninga er dratt på.

Den tid den sorg . .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar