torsdag 26. mars 2015

Sniljeflossryer

Da har jeg knytta perleknuter på de siste to sniljeflossryene.

Det har vært en plan/drøm i mange år og veve slik rye av restegarn.

 Nå er jeg i havn takket være en beskrivelse i Vävmagasinet nr 4/2014 og nr 1/2015


Jeg satte opp renning i bomull 12/4 og tredde i 40-skei: 8 tråder i en tinn og så 12 tomme tinner.

Innslaget er med flerlagt garn og det blir lange hopp mellom bindingene. Der klipte jeg opp når veven var ferdig, og jeg fikk lange sniljer som ble brukt som innslag i ei filleryerenning.
Mellom sniljene har jeg et tykt innslag av jarekant, tykt ullstoff eller to innslag  flerlagt garn. Dette mellominnslaget vises ikke i rya.


Det ble i alt 10 meter vevd rye i 85 cm bredde. Rya er lik på begge sider og himla tykk!
Mer om sniljefloss HER 


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar