mandag 3. april 2017

20 minutter fra renningsflette til påsveiping.



Veven er knytta ned til 6 trøer: batavia + lerretsbinding og jeg så ingen grunn til å renske veven før påsveiping.


Med den koblinga kan jeg veve kypert, rosengang og lerretsbindinger.

Jeg brukte 20 minutter på denne jobben:


  1. - satte skaftlås oppe og nede
  2. - låste kontramarsjen
  3. - la kontramarsjen ned
  4. - bandt opp øvre del på slagbommen
  5. - festa sveipekammen i skeislaget med grove strikk
  6. - la renninga over sveipekammen og la inn skillepinnene
  7. - festa bukta til garnbomkjeppen

  8. - spredde renninga i sveipekammen

Jeg står bak veven og legger renslene åpningene mellom bøylene.


 Jeg har rent med 3 tråder og skal ha 12 tråder pr cm i veven.

Det gikk raskt å legge 2 rensler i hvert åpenrom og låse med ei list.




Da er jeg klar til å sveipe på veven ved hjelp av hjemmelaga pådragningsknekt.

Når en har riktig redskap (sveipekam), lett tilgjengelige hjelpemidler og er godt forberedt - går denne operasjonen mye raskere enn den gjorde i "gamle dager". 

Da  satt jeg og tredde rensler gjennom grov skei og måtte ha hjelp med å flytte skillepinnene i veven før påsveiping. 

Den kvite snora som ligger på rennestikkene er "forsikring". Skillet er viktig og det kan skje ulykker .  .. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar