mandag 3. april 2017

20 minutter fra renningsflette til påsveiping.



Veven er knytta ned til 6 trøer: batavia + lerretsbinding og jeg så ingen grunn til å renske veven før påsveiping.


Med den koblinga kan jeg veve kypert, rosengang og lerretsbindinger.

Jeg brukte 20 minutter på denne jobben:


  1. - satte skaftlås oppe og nede
  2. - låste kontramarsjen
  3. -bandt sammen vekslene med et snøre
  4. - la kontramarsjen ned
  5. - bandt opp øvre del på slagbommen
  6. - festa sveipekammen i skeislaget med grove strikk
  7. - la renninga over sveipekammen og la inn skillepinnene
  8. - festa bukta til garnbomkjeppen
  9. - spredde renninga i sveipekammen

Jeg står bak veven og legger renslene åpningene mellom bøylene.


 Jeg har rent med 3 tråder og skal ha 12 tråder pr cm i veven.

Det gikk raskt å legge 2 rensler i hvert åpenrom og låse med ei list.




Da er jeg klar til å sveipe på veven ved hjelp av hjemmelaga pådragningsknekt.

Når en har riktig redskap (sveipekam), lett tilgjengelige hjelpemidler og er godt forberedt - går denne operasjonen mye raskere enn den gjorde i "gamle dager". 

Da  satt jeg og tredde rensler gjennom grov skei og måtte ha hjelp med å flytte skillepinnene i veven før påsveiping. 

Den kvite snora som ligger på rennestikkene er "forsikring". Skillet er viktig og det kan skje ulykker .  .. 
Lurt å binde sammen vekslene før en legger ned kontramarsjen. Har en ikke skaftlås, kan en binde sammen skaftene i begge sider oppe og nede. Dette for at ikke skaft og veksler skal hekte seg inni hverandre når en skal løfte det opp igjen. Er utstyret tungt, er det greit med litt løftehjelp . . . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar