fredag 14. april 2017

Historia om ei fillerye

Det skal bli "Grasåsenmatte" i lerretsbinding med ruter.
Jeg fant ei slik matte på ei dørhelle på Vegårshei bygdetun for snart 20 år siden. 

Det var rutemønster i lerretsbinding - (to trøer) og i prinsippet to skaft og bare en farge i renninga. 
Lignende rutemønster med tofarga renning hadde jeg vevd.
Mysteriet for meg var: hvordan få frem ruter med to trøer og ensfarga renning?
Jeg lette i bøker og tidsskrift uten å finne løsninga.
Gunvor Grasåsen hadde vevd matta, men hun var død. Dattera Åse kunne ikke noe om veving. Fillerya var gammel og slitt. Jeg fikk den med meg og kopierte rutemønsteret etter å funnet ut den geniale løsninga:
Rutene kom frem ved en kombinasjon av tykt og tynt i både renning og innslag.

Anna hver renningstråd i hovel var dobbel og anna hver enkel. Når to enkle tråder kom etter hverandre ble det partibytte.
Anna hvert innslag var tykt og anna hvert tynt. Rutevirkninga kom frem når to tykke eller to tynne innslag kom etter hverandre.

Jeg har vevd golvmatter og bordløpere i teknikken for flere år siden. 
Nå er jeg i gang med brun renning i 12/6.

Med et kvitt stoff under skeia gikk treinga i 60-skei mye enklere.
Det skal være 2 tråder i tinn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar