tirsdag 12. juni 2018

Fanden flekte geita si under . . .

Dette er en busk som voks på gården vi kjøpte i 1984.
Jeg hadde ikke sett slik busk før og spurte en av de to søstrene som hadde vokst opp her.
Hun ble veldig unnselig og rar og sa jeg måtte komme tilbake neste dag.
Da jeg kom sa hun at hun hadde spurt Vår Herre og han hadde sagt at det var greit.

Eneste navnet hun kjente til var:
"Fanden flekte geita si under . . "

Hun ble så flau og rar, men det var eneste navnet jeg kjente også -til jeg fant bilde av krossved. 
Det kommer røde bær senere på sommeren.
I dag talte jeg mer enn 40 ulike blomstrende planter som jeg kjenner navnet på - da jeg henta avisa langs 500m veg.

Prestekrage, storknebb, blåklokke, veronika,soleie, blåfjær, geiteskjegg, sveve, arve, jonsokkoll, humleblom, nesle, syregras, høymole, engsmelle, karve, hundekjeks, nyperose, forglemmmeiei, stemor, løvetann, groblad, sankthansblom, ryllik, tiriltunge, potentilla, jordbærblom, bringebærblomst, rødkløver, kvitkløver, marikåpe, vikke, perikum, mjødurt, legevendelrot, geitrams, kvitmaure, marihand og tistel og så har jeg glemt et par stykker.   Tjæreblom, marimjelle, torskemunn og rødknapp.

Det er flere soleisorter, svever og storknebb, men det får da være måte på.
To orkideer, både flekkmarihand og vårmarihand. På bildet er vårmarihand, humleblom og solei. Fant en gul som ligna på soleiblomsten, men fant ut at den het kratthumleblomst.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar