tirsdag 9. juli 2013

Maur , mus og et vepsebol i taket



Det er ikke så lett å ta bilder av det ville dyrelivet.
Det blir ofte så korte glimt at en ikke rekker få opp fotoapparatet om en er så heldig å ha det med.
Ei død lita mus lå midt i vegen og det vrimla av maur rundt. Det så ut som de sugde næring ut av museliket.

I løpet av få dager har jeg sett  tre små nøster som kryssa vegen et stykke foran meg.Trolig var det mink, for når de ble var meg strakk de seg ut til tynne, spenstige kropper som forsvant ned i ura.

Dagen etter var det en grevling som  kryssa vegen på omtrent samme plassen.
På naboens nyslåtte jorde observerte vi to kvelder på rad en rev med bytte i munnen. Tipper den hadde hi med unger.

I heimeskogen har vi 10 firbeinte leiearbeidere som holder graset nede. I går var de bare 9 og jeg ble bekymra. Hadde den 10'ende satt seg fast i sauenettingen? 
Ut på leting. 
Det jeg fant var en sau som lå sammen et nyfødt  lam. De 10 var gimrer som ikke hadde tatt seg - trodde eieren. Her lå en nybakt mamma som pekte nese av sauebonden. Skal tro om det er flere av de 10 som er drektige . .


Da jeg skulle slå en brennesleskråning lå det en hoggorm og solte seg. Vet at den er freda, men nå står det en spade tilgjengelig på plassen. Dukker den opp på nytt, så gjør den trolig det for siste gang.

Tro det eller ei:
       Vi har et vepsebol i taket - 
                                 på soverommet!

Men mordersnegler - det har vi ikke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar