tirsdag 30. juli 2013

Mjødurt

Randi kom innom  med ei flaske med noe som ligna en urinprøve.
Det smakte fortreffelig, og jeg ilte ut for å høste Mjødurt som er i ferd med å blomste av her.
Mange oppskrifter på nett, og jeg ble inspirert av denne Mjødurtsaft
 




Spennende lukt i huset,- minte meg om plantefargingsom jeg drev med ganske aktivt i mange år.
Fant et par hesper ferdigbeisa garn og putta i Mjødurtmassen etter at safta var silt fra.
Varma det opp til nesten kokepunkt og lot det stå der i en times tid. 
Nå henger det gulfarga vevgarn til tørk.


Jeg har nesten bare stauder og busker i hagen.
Det er jeg glad for nå når det har vært tørke i 3 uker.
De har dype og forgrenede røtter og finner vann og næring uten for mye stull og stell.


Et av husdyrene mine satt henført i en Monardablomst. De er på sitt vakreste nå.
Skal høste inn noen blader og blomster og blande sammen med mynte til teblanding.


Her blomstrer en plante som jeg ikke kjenner navnet på, og ikke vet jeg når og hvordan den har dukka opp i bedet .  .

Den har blålilla klokker og er av de plantene som virker litt eksklusiv i min rotehage.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar