torsdag 27. mars 2014

Knytte ny renning på gammel


To skjerf er ferdige. De er i bruk og funker bra. Ca 30 cm brede og 170 lange er ok størrelse når de er såpass tynne.
Kvaliteten blir bra, men jarekanten er jeg ike helt fornøyd med.
Jeg har vevd enda 2 og et halvt skjerf med svært ulike innslag.
Der bruker jeg tre skytler og lager en kant hvor de tre innslagstrådene lager en snodd kant rundt yttertråden.
Det ser mye bedre ut. Blir spennende å klippe ned.

Begynner å bli litt lei av denne renninga og tok en titt på en annen vev der jeg vevde ned ei matterenning på 370 tråder som var tredd i halvdreiel.
Har planer om å knytte ei ny renning til den gamle, men synes det er litt skummelt.
Den nye renninga på 370 tråder ligger klar med skillepinner foran skeia.
Gruer bare for å klippe opp i enden.

Har teipa fast de gamle renningstrådene der bukta går rundt stokken bak hovlene.
Det gjør jeg for at jeg ikke skal dra med meg tråden frem når jeg knytter.


 Da er det bare å knytte tråd for tråd etter som de ligger i skillet, helt til jeg kan dra 370 knuter gjennom skei og hovler og på bommen bak.
Det blir trolig i morgen.

 Det har vært bra vær noen dager, og uteliv med raking av plen og opprusking i blomsterbed har vært viktigere enn å sitte inne å veve.
 Når rabarbraen titter opp av jorda - da begynner det å klø i fingrene og jeg vet at svarte renner under neglene er i vente.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar