mandag 31. mars 2014

Litt geocaching underveis . .


Kjørte hjem fra Gardemoen i lånt bil etter å ha rydda ut og vaska ned en leilighet til langt på natt. Akkurat den natta i året som var en time kortere enn normalt. . .
Det ble tre timers søvn.
Brukte 9 timer på hjemturen, men da hadde jeg og gps'n mange stopp underveis. Fant 5 cacher ganska i vegkanten før Meheia.
Der ble det en times stopp for å finne "Meheias perle."  Skaren bar meg greit frem til Gjerpetjern. Der fant jeg en benk med cachetittelen malt på setet.
Fant ikke cachen, men fikk en hyggelig prat med de ferske eierne av den nærmeste hytta.
De satt ute i sola og fulgte med på den merkelige kjærringa som vasa rundt i snøen nede ved tjernet. Hele familien drev med turorientering, og de ble synlig begeista etter ei kort innføring i geocachingens forunderlige verden.
At dette kunne være en i utgangspunktet gratis sport var vanskelig å tro.

 Min neste store opplevelse var på Notodden.
Jeg oppdaga at byen var mere enn vegen til Kongsberg og Tuvensenteret.

Årets første softis ble fortært i nydelig vårvær mens jeg gikk knappe 5 minutter til nærmeste cache ved Tinnelva.

Der lå nye og gamleTinfos kraftstasjoner, Holtakanalen og den fantastiske gamle demningen mura opp av steinblokker og med smijernsgjerder rundt.
 Mange gamle og fine bygninger som var i bruk og  mye av det gamle var bevart og vedlikeholt.
Det gikk broer over elv og kanal med stadig trafikk av barn og voksne. 
Telemarksgalleriet var innstallert i en av bygningene og en idrettsplass lå like ved.
Turen videre hjem gikk også i rykk og napp.

En cache lå der Fossen kro sto for noen år siden. Jeg så den høyt oppe i en infotavle, men må nok ha noe å stå på neste gang jeg kommer hit.
Noe av det som fasinerer meg med geocaching er at det ligger små og store bokser med loggbok over alt i verden uten at folk flest ser eller vet at de eksisterer . .


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar