onsdag 7. mai 2014

Toskafta rutevev



Dette må være enkleste måte å lage ruter på.
To skaft og to trøer og to farger på rennniga.

Her har jeg svart og kvit ryerenning. 
De er rent med to tråder, en av hver farge og tredd i hovlene på enkleste vis. 

Jeg trer anna hver svart og kvit tråd i hovlene, men for å få stripevirkning på langs passer jeg på å tre to svarte  ved siden av hverandre der jeg vil ha striper. 

Neste gang jeg vil ha fargeskifte trer jeg to kvite tråder sammen. 
Jeg hadde en kort renningsrest her. Slurva litt, og fikk ujevn bredde på stripene.

Innslaget er anna hvert  tynt og tykt:
Svart renningsgarn og sammennøsta ullgarn av ulik tykkelse (Strenggarn).
For å få rutevirkning slår jeg inn to tykke innslag etter hverandre.



Renninga var ikke lang og det var tydelig at dette måtte bli ei pute. Jeg knytta for renningstrådene på begge sider og laga konvoluttåpning
Sidene "snurpa" jeg sammen på enkleste måte fra rettsida.



Jeg har brukt denne teknikken flere ganger gjennom årene og liker enkelheten.

På bildet ved siden er ei gammel fillerye med samme teknikk. Der har jeg slått inn med anna hver svart og rosa tøystrimle.

Under er samme renninga med innslag av ullgarn.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar