onsdag 2. april 2014

Knytte ny renning sammen med gammel . .

Er litt i tvil om dette var lurt. 
Da den gamle renninga tok slutt, hadde jeg ei ny med samme antall tråder klar.

Jeg klipte opp den nye renninga der en ikke skal - nemlig i bukta ved skillet
 - etter å ha satt inn skillepinnene.

Det siste er svært viktig!!
Så knytta jeg den nye renninga sammen med den gamle. 
Det ble 370 knuter.
Så dro jeg sakte knutene gjennom  skei og hovler. 
Jeg la renningsfletta under vevstolen og satte tung gjenstand over mens jeg sveipte på renninga.

Det gikk relativt bra. Jeg hadde rennt med 4 tråder og det skapte litt krøll ved skeia da de 4 trådene snurra seg sammen foran tinnene.
Nå er hele renninga på 30 meter på garnbommen og jeg skal bare knytte frem.
Så er det på'n igjen med flere ryer i halvdreiel.
Planen er å slå inn med jarekanter i ull. Ikke sommerarbeid akkurat, men det er vanligvis ei stund fra april til sommervarmen.
Jeg sparte meg jobben med treinng i hovler og skei og jeg slapp underbindinga.


2 kommentarer:

  1. Er imponert over dette arbeidet ditt, men synes det høyres ut som ein risikosport! men så er no eg heilt nybyrjar i vev og, utan anna opplæring enn det eg har lese meg til og fått lært i studieringen i husflidslaget.

    Kosar meg alltid med dine bloggar, og spesielt dei om veving. Ønskjer deg ein fin dag.

    SvarSlett
  2. Hvilke knuter brukte du ?og hvilken tråd?har tenkt å gjøre det samme

    SvarSlett