søndag 24. september 2017

Nostalgiske knyttetepper

Vinteren 1967/68 var jeg praktikant på Sellgrens Veveri i Trondhjem. Jeg skulle bli tekstilingeniør - hadde jeg tenkt.

Men så  ble det giftemål, småbarn og vevkurs i Sandvika i stedet.
 På den tida jeg jobba hos Sellgren var knyttetepper svært populært.


Sellgren solgte teppebunner, Husfliden solgte egna garn og jeg fikk tilgang på billige teppebunner og restegarn fra veveriet.

Mor og jeg knytta tepper til vi ble ganske forsynte.

Da mor døde i sommer plukka vi frem tepper fra vegger og gulv og fordelte på arvingene.
Det var 5 kjempestore tepper og 8 mindre knytta tepper.
Jeg reiste hjem med to av de store teppene og blir litt matt når jeg tenker på alt garn og alle arbeidstimene som ligger bak.

Det var anerkjente kunstnere som tegna mange av mønstrene. Husker at Ramon Isern laget flere motiver.

2 kommentarer:

  1. Det øverste teppet heiter Polygon og er designa av Kjersti Hatlen i 1959 ( seinere gift Lunde). Originalt brukt andre farger, lilla og blåtoner.

    SvarSlett
  2. Hei! :) Kom endelig fram til denne teksten, da jeg søker informasjon om et teppe jeg har fra Sellgren. Det står "knyttet av: " Far" mars/april 1968 Det heter "Vinternatt". Det jeg lurer på her er om disse teppene har mer enn affeksjonsverdi for de som har knyttet de, eller selvfølgelig som en glede for eiere. Er også usikker på designerens navn på dette mønsteret. Kan noen her hjelpe meg? Eva (finner ingen steder å legge ved bilder, det hadde jo gjort saken enklere, kanskje :) )

    SvarSlett