fredag 8. september 2017

Vekselstøtter

Har hatt en  vevfri periode, men nå er sommeren over og mye av årets honninghøst er slynga, rørt og solgt. Mesteparten av honningen går til Honningcentralen, men noe selges privat på bygdedager og julemesse.

Jeg følger med på det som finnes på nettsteder om veving og fant forklaring på en sak som jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle bruke. 

To støtter for vekslene når en knytter ned til trøene slik at de kommer i samme høyde.

De skal ha ei stang i mellom slik som på det nedre bilde.
Bildene og forklaringa er henta fra Vävspolen.

Det er greit å bruke lignende støtte for trøene også. . . 

1 kommentar:

  1. Det her var en god ide, det kan være litt tungt med opphenging og løfting av veksler samtidig. Trøene holder jeg oppe med fremknyttingskjeppen, jeg lar den henge rett ned over knebommen og legger den så under trøene og strammer til passe høyde. Det tipset fikk jeg av en amerikansk vennine som har lært meg det meste jeg kan om veving (jeg bor i USA). Jeg kjøpte en brukt Glimåkravev (1m bred) for drøyt halvannet år siden. Jeg har tatt et kurs her borte og lært resten privat eller på egenhånd. Jeg har ikke vevd mye så langt, men liker det veldig godt. Problemet er bare at jeg driver med så mye annet også.
    Jeg fikk etterhvert lest igjennom mange av inleggene dine og her var det masse god informasjon! Jeg så også et innlegg om Annemor Sundbø, jeg var på et strikkekurs hun holdt her i USA for mange år siden, spennende dame! Er det lov å spørre om du bor på sørlandet, mannen min er fra Kristiansand.

    SvarSlett