søndag 24. september 2017

Potetgrøt er ikke det samme som potetstappe

Det ligner men har en annen konsistens.
Kjennere sier at potetgrøt må lages på høsten og helst av nylig høsta potet.

Jeg vet en familie som har noen få potetris i blomsterbedet slik at de får noen måltider tidlig høst.

Vi har egen åker og tar opp nypotet annen hver dag. Da er skallet så tynt at noen drag med ei børste er nok.

I dag ble det nok en gang potetgrøt:
  middag til under en tier!


Potetene  skrubbes og kokes med en skvett vann i en stor kasserolle.
Når de er myke strør jeg over noen skjeer med mel og stapper til de fleste klumpene er borte.
Så sper jeg med melk.

Billig og god mat som jeg aldri hørte om før jeg kom til Telemark.

Tror ikke at det var/er vanlig i Trøndelag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar