torsdag 28. september 2017

Tynt ullgarn skal bli pledd

garn er det nok av .  .. 
Vevkjerringene i bygda har hatt fellesmøte.
8 av 10 vevstoler har fått renning og nå er det like før de to siste blir kledd i ull og bomullsgarn.

 Jeg brukte kvelden på å lage renning av tynt ullgarn fra tidligere Berger pleddfabrikk - og det skal da bli pledd på 120 cm.


20 m renning med 600 tråder. Regner med å sette opp i 50-skei og veve toskaft.
renninga ble kjempediger


Jeg rente med 4 tråder i rennestikke og håper at jeg har telt riktig.
Skal i ei 50-skei som er akkurat 120 cm brei.

Jeg har vevd sjal av samme garnet før og putta et i vaskemaskina på 40 grader. 
Det ble mykt og akkurat passe tova til å bli pledd. Blir spennende å se om dette blir like vellykka.

Har vent meg til å veie renninga før jeg går videre. Denne veidde 2,1 kg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar