tirsdag 8. april 2014

Halvdreiel egner seg godt til filleryer


Det har vært gråvær og noen timer på vevstua. Ny renning ble knytta frem og jeg er i gang med halvdreielmønster på filleryer. Prøvde meg tidligere i vinter på slutten av ei litt brei renning og syntes det så spennende ut.
Jeg bruker skei 35/10 med 1 tråd i tinn og hovel. Bunninnslag er jarekanter som er avkapp på sidene av pledd som ble vevd på et veveri som ikke eksisterer lenger. Mønsterinnslag er strenggarn av ull. Det er tynt ullgarn av flere farger og kvaliteter som er nøsta sammen.

Litt rotete mønster på det første teppet i grønt, men det ser ut som om mønsteret i det beige teppet blir bedre.
Kan hende jeg skulle hatt et parti uten mønster mellom bordene. Det får bli på neste rye.

Det var nydelig med sol og godvær. Hagen skriker etter pleie, men det er fint å ha vevstua når det ikke frister å være ute.

1 kommentar:

  1. Stilig! Jeg har avsindige menger arvet restegarn i kjelleren, og har lenge hatt planer om å lage strenggarn av det - noe jeg fikk enda mer lyst til nå!

    SvarSlett