fredag 18. april 2014

To gamle renningsrester på plass i hver sin vev

Været har vært så ymse. Sol, men kraftig vind og lav temperatur.
Da er vevstua bra plass å være.
I en kasse under noen hesper garn fant jeg flere gamle renningsfletter.
Det er ofte ei utfordring å løsne og sveipe på slike, men det gikk greit med de to jeg starta med. 
Den grønne skal trees i halvdreielsmønsteret "Sneglespor".
Hva det skal bli vet jeg ikke.
Er mest spent på hvordan mønsteret blir.
 Kan vel kanskje bli puter  . .

Jeg fikk sveipa den på veven også så da er det treinga som står for tur.

Tidligere spurte jeg alltid om hjelp til påsveipinga.
Nå finner jeg ut at det går like greit uten.
Renninga går under veven og det står noe tungt på renningsfletta et godt stykke bak.
Når jeg sveiper på garnbommen så drar jeg renningsfletta med en 20kg tung sekk nærmere veven.
Så ordner jeg eventuelt krøll i fred og ro uten at andre trenger vente.

Den andre renninga var ei kort flette av svart og kvit matterenning. Der hadde jeg glemt å knytte for skillet, men det gikk greit å få orden på den likevel.

Det blir en rutevev der jeg hovler anna hver svart og kvit.
Rutemønster kommer frem når jeg hovler to av lik farge etter hverandre.

Vi så en merkelig fugl i hagen i dag.
Den så ut som en trost, men hadde spraglete hode og kvitt bånd rundt halsen.

Vi lette i fuglebøker og på nett uten å finne bilde som ligner.
Så fant vi ut at det var en partivis albino svarttrost!
De kan finnes helt kvite, men det er ikke helt uvanlig å finne slike som vi oppdaga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar