onsdag 16. april 2014

Pesto av brennesleskudd.

I fjor fikk jeg tips om å lage pesto av løpstikke.
Løpstikka har ikke vist seg enda, men jeg tenkte at brennesle er en uhyre verdifull plante som svært sjelden blir brukt, og den må vel kunne brukes på samme vis .  .
I dag plukka jeg brennesleskudd og laga pesto. Brennesle blir det mer enn nok av og jeg gikk på med krumm hals.

OPPSKRIFT:

50 g brennesleskudd
ca 1 dl. raps/solsikkeolje
ca 1 ts havsalt
Så kan en fylle på med hvitløk, basilikum, gressløk eller andre smakstilsetninger.

Da må en trolig ha litt mere olje. Det bør stå litt olje over pestoen i kjøleskapet for at den skal holde seg godt.

Kjør alt i foodprocessoren og fyll i glass eller beger.
Samme oppskrift kan brukes til rucola, ramsløk, gressløk eller blandinger av grønt fra kjøkkenhagen.

I fjor sto det alltid et glass i kjøleskapet og minst et plastbeger i fryseren.
Brukes i supper, sauser, dressinger og gryteretter. Jeg putta litt i brøddeigen også . .  . .



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar